Even voorstellen: Twan van Rooij en Lammert van Hemert

18-5-2022 | De docenten van het NCE brengen allemaal een enorme vakkennis en praktijkervaring mee. Bij de opleiding Specialist Restauratie Timmeren/Metselen geven Twan van Rooij en Lammert van Hemert les op de verschillende locaties. Twan geeft sinds dit jaar het vak Bouwgeschiedenis bij het GRC in Velp. Lammert was er vanaf de allereerste editie in 2017 bij en geeft zowel Bouwgeschiedenis als Timmerwerk. Twee bouwhistorici met ieder een eigen route naar dit mooie vak.

Wat hebben jullie met erfgoed, restauratie en onderwijs?
Twan: Ik ben breed geïnteresseerd in erfgoed. Mijn achtergrond ligt in de archeologie, maar nog verder terug liggen mijn wortels eigenlijk in de kunst. Ik heb de lerarenopleiding tekenen & schilderen gedaan en daarna de Rietveld Academie (niet afgemaakt). Toen ik in dienst moest, heb ik vervangende dienstplicht kunnen doen in de archeologie. Dat was mijn hobby. Het zou voor één jaar zijn, maar dat is uit de hand gelopen en ik ben sindsdien werkzaam in de archeologie. In mijn werk kwam ik in aanraking met de middeleeuwse archeologie. Dan kom je automatisch in contact met bouwhistorie. De archeologie richt zich op wat in de bodem zit, maar middeleeuwse muren of kelders zijn vaak ook boven de grond zichtbaar. Heel boeiend. In de bouwhistorie komt voor mij kunst, cultuur en archeologie samen. 

Lammert: Ik ben via via in de restauratie beland. Ik heb geschiedenis gestudeerd en had ook al belangstelling voor oude gebouwen. Via mijn bijbaan in de bouw (Lammert was 12 jaar timmerman bij een bouwbedrijf, red.) ontdekte ik de combinatie geschiedenis-bouw. De meeste oude gebouwen zijn behoorlijk uniek. Elk gebouw stelt je voor andere vragen, andere mogelijkheden en andere opdrachtgevers. Nu duurzaamheid een steeds belangrijker thema wordt, moet je daar ook bij monumenten iets mee. Dan rijst al snel de vraag ‘kan dat wel?’ en ‘moet er wel nul op de meter bij een monument?’. De uniciteit en de kwaliteit van het monument zijn belangrijke aspecten om in die discussie mee te nemen. Dat komt naar voren in een bouwhistorisch onderzoek. 

Hoe vul je de rol van docent in?
Twan: Ik heb weliswaar de lerarenopleiding tekenen en schilderen gedaan, maar ik wilde helemaal niet lesgeven. Ik wilde gewoon kunst maken. Eenmaal in de archeologie kreeg ik wel het gevoel dat ik een leraar was, ik heb veel mensen opgeleid. Maar als je 24 bent, moet je geen les willen geven, vind ik. Ik heb er in ieder geval mee gewacht tot nu. John van den Heuvel (NCE-opleidingscoördinator, red.) heeft mij gevraagd les te komen geven bij het NCE. We kennen elkaar van de post HBO-opleiding Bouwhistorie & Restauratie aan de Hogeschool Utrecht. We hebben samen ons afstudeerproject gedaan. Ik geef les bij de opleiding Specialist Restauratie Timmeren/Metselen in Velp. Ik woon in Arnhem. Dat is voor mij goed te combineren. Ik leer veel van het lesgeven, van de ervaring die de studenten mee brengen. Zij zijn werkzaam in de restauratie, dat staat iets verder van me af. In het erfgoed blijf je altijd leren, ik als docent dus ook. Het gaat twee richtingen op. 

Lammert: Na mijn studie heb ik 10 jaar als leraar geschiedenis in het middelbaar onderwijs gewerkt. Dat is wel even een andere doelgroep dan bij de opleiding Specialist Restauratie Timmeren/Metselen. Van diezelfde opleiding Bouwhistorie et cetera, die Twan heeft gevolgd, tipte mij iemand die bij het NCE lessen natuursteen geeft, dat het NCE docenten zocht. Het leuke bij het NCE is dat de groep niet al te groot is. Daardoor kun je snel de diepte in met de lesstof. Wat het ook interessant maakt, zijn de ervaringen, die de studenten vanuit hun beroepspraktijk meebrengen en hun vragen. Bij het vak Restauratie Timmeren valt op dat de studenten gericht zijn op de vragen ‘wat is het probleem?’ en ‘hoe los ik dat op?’. In de lessen over bouwstijlen laat ik hen de relatie leggen tot vragen als ‘wat is dit voor bouwstijl?’ en ‘welke bouwmaterialen en afwerkingen horen daar bij?’. Dat moet je weten om een probleem goed op te lossen.

Wat doe je naast je werk voor het NCE nog meer?
Twan: Bij RAAP werk ik als projectleider Bouwhistorie. Ik verbind bouwhistorie en archeologie met elkaar. Ik doe nog steeds archeologisch onderzoek. 

Lammert: Ik werk twee dagen per week als bouwhistoricus bij BAAC (Bouwhistorie, Archeologie, Architectuurhistorie en Cultuurhistorie) en twee dagen als zelfstandig timmerman. Met een groepje van zo’n 5 zzp-ers werken we in de restauratie en renovatie. 

Heb je naast erfgoed nog andere interesses?
Twan: Kunst gaat nooit weg, ik maak ook nog kunst. De combinatie werken en studeren hakte er wel in. Nu begint het weer te kriebelen. Ik teken graag en maak beeldhouwwerken. Ik vind mijn werk als bouwhistoricus erg leuk, het is mijn werk én mijn hobby. 

Lammert: In de zomer ga ik graag naar de bergen om te klimmen, ik heb al behoorlijk wat Alpentoppen bedwongen. Voorts probeer ik overal mijn neus in de gebouwde omgeving te steken. Daarnaast besteed ik mijn vrije tijd graag aan muziek en ben ik als vrijwilliger betrokken bij het beheer van kerkgebouwen in Utrecht, ik zit onder andere in het bestuur van de vrienden van de Domkerk in Utrecht. 

Interesse in de opleiding?

De opleiding Specialist Restauratie Timmeren/Metselen start in Breda en Zaandam in september 2022 en in Velp in januari 2023.
Meer informatie: Specialist Restauratie Timmeren/Metselen