Wat wil een schilder leren in de opleiding Erfgoedschilderen?

18-4-2019 | Bij het ontwikkelen van een nieuwe restauratieopleiding zoals Erfgoedschilderen, willen we graag weten wat bedrijven verwachten dat de toekomstige vaklieden leren tijdens de opleiding en kunnen, als ze hun diploma halen. Omgekeerd is ook interessant: wat wil een schilder graag leren? Mirjam ten Hove, projectleider voor de opleiding Erfgoedschilderen, vroeg Anienke Pleijsier, startende schilder bij Oostveen Meesterschilders, naar haar ervaringen.

Ten Hove ontmoette Anienke Pleijsier op de steigers bij Klooster Ter Eem in Amersfoort, waar momenteel gerestaureerd wordt. Anienke voert, samen met haar collega Pascal, schilderwerk aan het rijksmonumentale kloostercomplex uit.
Na haar opleiding aan het Cibap, met uitstroomprofiel Specialist Decoratie en Restauratieve Technieken, was het zoeken wat ze wilde doen met haar opleiding. Ze houdt van het precieze, gedetailleerde werk, “het priegelwerk”, en wil graag hoge kwaliteit afleveren. Ze houdt ervan aparte dingen te doen en van monumenten, “van het verhaal erachter.” Ze ging op zoek naar een bedrijf dat meer te bieden had dan alleen schilderen en kwam zo in april 2018 terecht bij Oostveen Meesterschilders. Daar werd ze gekoppeld aan de ervaren erfgoedschilder Pascal, die haar de fijne kneepjes van het onderhoudsschilderen bij brengt.

Leren door doen

Vanaf de start bij Oostveen was het Anienke meteen duidelijk dat restauratieve technieken (marmeren, houten etc.) de kers op de taart zijn. Dat komt af en toe voor. Het draait hoofdzakelijk om onderhoudswerk en Anienke merkte dat ze op dat vlak nog veel te leren had: “In de opleiding heb ik heel veel geleerd over decoratie en restauratieve technieken. De basale kennis over ondergronden, eigenschappen van verschillende verfsoorten et cetera heb ik wel gezien in mijn stages en ik heb de theoretische kennis. Maar, je leert pas echt schilderen als je het in de praktijk doet.”

Wensen voor de opleiding Erfgoedschilderen

Gevraagd naar de onderwerpen waar zij graag over zou leren in de opleiding Erfgoedschilderen, noemde Anienke spontaan een heel lijstje: glaszetten (aanbrengen glaslatten etc.), schades aan verschillende ondergronden, producteigenschappen van verschillende verfsoorten, houtreparaties (met 2 componenten en epoxy-materialen en hoe af te werken), plamuren, kitten, glas in lood en profileringen.
Inmiddels voelt Anienke zich als een vis in het water op de steiger. Vol trots heeft ze tijdens de Open Monumentendag 2018 samen met Pascal voor familie en vrienden een rondleiding gegeven bij het hofje Armen de Poth in Amersfoort en laten zien wat ze hebben geschilderd en hoe ze dat hebben aangepakt, niet alleen vakinhoudelijk, maar ook in de contacten met de bewoners van het hofje: “Het contact met de mensen is erg leuk, het vertrouwen dat je van ze krijgt en de band die je opbouwt. Het schildersvak is ook heel sociaal.”

In het kader van het Masterplan 2018-2021 ontwikkelt het NCE voor een veertiental vakdisciplines missende schakels in het restauratieonderwijs. Naar verwachting kan de opleiding Erfgoedschilderen in schooljaar 2020-2021 starten.

Foto: Fred Oosterhuis.