Zo laat je zien dat je een ware vakman bent

20-2-2018 |Na een succesvolle pilot van een half jaar komt de Restauratiepas beschikbaar voor iedere timmerman, metselaar en leidekker, die zijn vakmanschap graag vastlegt en uitdraagt. Zo’n 20 vaklieden experimenteerden het afgelopen half jaar met het elektronische portfolio en legden alle kinderziektes bloot. Met alle feedback is de Restauratiepas doorontwikkeld en met trots stellen we hem beschikbaar!

NB In april 2018 is de naam van de Restauratiepas veranderd in Restauratieportfolio. 

Aan de slag met de Restauratiepas

Je kunt meteen een Restauratiepas aanvragen voor de vakdisciplines timmeren, metselen en leidekken. Voor andere restauratiedisciplines wordt samen met de brancheverenigingen gewerkt aan een vakgerelateerde Restauratiepas. Lees hier alle details over jouw registratie voor de Restauratiepas en het volgen van workshops: Restauratiepas.

Waarom een Restauratiepas?

De pilot met de Restauratiepas is een initiatief van het Nationaal Centrum Erfgoedopleidingen. Agnes van Alphen heeft vanuit het Nationaal Centrum Erfgoedopleidingen meegedacht: “Met de Restauratiepas heeft de individuele vakman een instrument in handen om zijn vakmanschap aan te tonen. Met foto’s, beschrijvingen van werken, referenties en een overzicht van diploma’s en certificaten kan hij opdrachtgevers laten zien welke vaardigheden hij in huis heeft. Voor bedrijven is het interessant om te laten zien dat iedere vakman persoonlijk ook helemaal is toegerust op zijn werk, maar ook voor ZZP-ers vormt de Restauratiepas een meerwaarde. Opdrachtgevers kunnen een goede, eerste indruk krijgen van de opleidingen, kennis en ervaring van de in te schakelen vakman.”

Leverancier Emanuella

Voor de pilot met de Restauratiepas schakelden we het bedrijf Inctrl in. Inctrl ontwikkelde het ePortfolio, dat bij opleidingen wordt ingezet om vaardigheden en ervaring te registreren en zo talenten zichtbaar te maken. Dit ePortfolio is aangepast aan het restauratievak. Inctrl werkt vanuit de filosofie ‘een mens is zoveel meer dan een verzameling diploma’s’. Emanuella Bus begeleidde de pilot voor het NCE en verzorgde workshops om de vaklieden wegwijs te maken in de Restauratiepas: “Bij de workshops kwamen de vaklieden in hun werkkleding met de houtsnippers nog in het haar binnen. Ze keken in het begin wel een beetje de kat uit de boom. Ik wilde de deelnemers enthousiast maken ‘laat zien wat je kan, bewijs je vakmanschap’. Tijdens de pilot hebben we de app geïntroduceerd. Dat bleek voor deze doelgroep superbelangrijk. Ze zijn altijd onderweg en hebben allemaal een smartphone. Dan is een app handig om rechtstreeks vanaf de steiger foto’s en gegevens te kunnen uploaden. De Restauratiepas is als een etalage, waarin de vaklieden alles kwijt kunnen waar ze trots op zijn. De Restauratiepas is ervoor om je talenten te laten zien!”

Gebruiker Toon

Toon van der Zanden is leidekker bij Leidekkersbedrijf Walter Verhoeven in Nieuwkuijk. Hij heeft veel tijd gestoken in het invullen van zijn Restauratiepas: “Ik werk ruim 40 jaar en heb heel veel foto’s. Beeldend materiaal is belangrijk, dat werkt gewoon bij klanten en bij technici. Het is gelijk duidelijk waar je het over hebt. Bij Verhoeven hadden we altijd fotoboeken van ons werk om te laten zien wat we kunnen. Met de Restauratiepas doen we eigenlijk hetzelfde. Ik vind het ook belangrijk hoe lang iemand bij een bedrijf werkt. Als je iedere twee jaar van bedrijf verandert, zegt dat, direct en indirect, wat anders dan wanneer je 10 of 20 jaar ergens blijft werken. Ik vond het een leuke pilot. Er zijn een paar belangrijke punten voor de Restauratiepas: wordt dit een gangbaar instrument in de branche? Is de Restauratiepas goed toegankelijk en makkelijk in te vullen door mensen met weinig ervaring achter een computer? En gaat de presentatie op de app er net zo gelikt uitzien als op de computer?”

Gebruiker Theo

Theo Rutten begon in 1979 als timmerman en werkt nu zo’n zeven jaar in de timmerfabriek van restauratiebedrijf Cuppens + Zn in Nijmegen. Ook hij is enthousiast over de Restauratiepas: “In het begin was het wel even zoeken, omdat het vreemd en nieuw is. De Restauratiepas is leuk opgezet. Het uploaden van foto’s is heel simpel, dat is echt fantastisch. Je kunt collega’s digitaal toegang geven. Zo kan ik hen op de hoogte houden. Je kunt echt alles op de Restauratiepas zetten, maar je moet uitkijken hoe je omgaat met je privé-gegevens. Behalve foto’s van mijn werk heb ik mijn VCA-pas erop gezet en mijn certificaat van de praktijktraining Herstel van kozijnen, ramen en deuren van het NRC. Met mijn collega in de timmerfabriek spreek ik regelmatig over de Restauratiepas en eens in het halfjaar gaan we met de hele pilotgroep van acht man bij elkaar zitten om ervaringen uit te wisselen. Zo blijft het ook leven.”

Directeur Jaco

Jaco Balemans, directeur van Bouwbedrijf Balemans in Breda, is een van de voorvechters van de Restauratiepas: “Toen er sprake was van een pilot heb ik onze medewerkers meteen aangemeld. Ik zie in de Restauratiepas een toegevoegde waarde voor de vakman. Als je een vakman een compliment geeft, haalt hij zijn schouders op: ‘ik doe toch gewoon mijn werk’. Maar ik wil ze graag bijbrengen dat ze trots mogen zijn. Voor de Restauratiepas moeten de medewerkers wel een drempel over. De meesten zitten maar weinig achter de computer. Het is goed dat de app er gekomen is. Dat werkt veel laagdrempeliger, want hun telefoon hebben ze altijd bij zich. Aan de pilot hebben acht medewerkers meegedaan. Nu de Restauratiepas beschikbaar komt voor iedereen ga ik gelijk de rest van mijn medewerkers aanmelden. Ik ben echt heel blij dat de Restauratiepas door gaat!

Hier vindt je alle details over de Restauratiepas: Vakmanschap aantoonbaar met de Restauratiepas.